Cuenca - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van NickenJose - WaarBenJij.nu Cuenca - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van NickenJose - WaarBenJij.nu

Cuenca

Door: José

26 September 2014 | Ecuador, Cuenca

22-09-2014
Als het goed is, is Nick vanmorgen naar de Galapagos vertrokken. José is vandaag met haar tweede week Spaans begonnen. Een therapiesessie voor haar lerares Maria Helena. En dat in het spaans….
Vanmiddag heeft ze met drie leerlingen van school en Fausto een rondwandeling gemaakt door de stad om oude gebouwen en huizen in Franse stijl te bezichtigen. Prachtige gebouwen van buiten maar vooral ook van binnen. Ze zijn ongeveer 100 jaar oud. Nu zitten er voornamelijk bedrijven of gemeentewerken in. Na de bezichtiging een jugo de frutillas omdat het keihard regende. Toen het ongeveer droog was weer terug naar huis gelopen.

23-09-2014
Nog niks van Nick gehoord. Dus wellicht geen internet. Voor mij een week van hard studeren in het Spaans. Ik leer het echt poco a poco….. Elke dag een beetje meer. Vandaag por/para/de/bajo/con. Een beetje ingewikkeld maar de oefeningen maak ik vrij aardig. Zeg maar voor een 7. Ook een verhaaltje gelezen in het spaans waarvan ik gaan biet begreep. Maar na het opzoeken van enkele woorden werd het al weer duidelijk. Vanmiddag gewandeld langs de rivier. Morgen ga ik de andere kant op. Even bij de VVV langs om na te vragen hoe we het beste naar het Cajas National Parc kunnen gaan wanneer Nick terug is en naar de Giron watervallen.

Als huiswerk voor school een stukje moeten schrijven waar bepaalde woorden in voor moesten komen. Maria vond ze zo goed dat ze ik ze in net over moest schrijven zodat ze ze op kan hangen op het prikbord in haar klas.
Aansluitend naar school voor een stukje culturele ontwikkeling. Dit keer natuur geneeskunde uit de Andes. Genezers sprenkelen, blazen, roken of slaan met planten, eieren, cuy of stenen (tegen elkaar, maar wel op je hoofd of lichaam). Een filmpje met uitleg van Rausto. Fausto benoemt er eerst niet in te geloven maar sinds zijn kind (veel huilen, niet slapen) erdoor genezen is en ook hijzelf dmv deze manier van genezen een operatie heeft weten te voorkomen gelooft hij er heilig in. Het is behalve effectief ook erg goedkoop. De genezers komen voornamelijk uit de dorpen van de Andes.
Vandaag ook een nieuwe huisbewoner. We hadden op school al kennis gemaakt. Een aardig meisje uit Hongkong.

24-09-2014
Vandaag samen met Carmen naar school gelopen. Zij is stewardess en vliegt op bijna alle continenten. Alleen niet op zuid- en midden america. Reden temeer voor haar om daar eens een kijkje te gaan nemen. Ze vliegt 1 keer per jaar naar Amsterdam en is daar dan 1,5 dag, dan vliegt ze weer terug. Ze is een maand geleden geweest dus voorlopig niet meer.
Vandaag met Maria Helena een boek Spaans boek gaan kopen van een beroemde Colombiaanse schrijfster. Ook Enma benoemt dat het een prachtig boek is. Daarna met de bus naar de feria libre, een enorme markt, ,waar ze groenten, fruit, kleding, vlees, vis, huisdieren en kippen en vogeltjes en vast nog veel meer verkopen. Allereerst een snack gekocht voor ons beiden en voor we weer met de bus terug gaan een verse fruitsap gedronken. Eens zoveel en een derde van de prijs waar ik vaker een vers fruitsapje drink en net zo lekker. Aansluitend aan school naar de rum fabriek San Miguel geweest met een groepje van Simon Bolivar en rum geproefd, smaakte prima. Niks gekocht want dat moet dat nog de reis mee. Met vijf mensen samen nog wat gaan lunchen bij het restaurant waar ik met Nick al eens heb gegeten. Aansluitend naar Salsales. Dat was me het dagje wel. Erg vermoeiend en dus op tijd naar bed.

25-09-2014
Alweer de een na laatste schooldag. Vandaag werkwoorden moeten vervoegen. Ging na een valse start wel redelijk.
Vanmiddag langs de rivier naar het oosten gewandeld. Een erg mooi pad van wel zeker 5 km lang. De zon scheen heerlijk. Enkele uren langs de rivier in de schaduw van de bomen mijn Spaanse boek zitten lezen. Heerlijk. Hierdoor wel te laat voor salsales dus deze maar overgeslagen.

26-09-2014

Laatste schooldag vandaag. Afscheid genomen van Maria Helena, mijn juf. Na
school cuy gaan eten met 7 personen. Samen 2 gerechten gegeten. Heel klein
stukje geproefd. Niks voor mij. Alleen de bijlagen genomen die heerljjk waren.
Daarna nog wat gewandeld en naar de mis in de kathedraal geweest. Deze duurde 50
minuten en al die tijd zaten de mensen (ik niet) op hun knieen. Er waren ook
oude vrouwtjes bij. Het opstaan erna ging voor veel mensen erg moeizaam.
Daarna naar huis gewandeld. 's Avonds is Nick terug gekomen van Galapagos. Dat
was fijn want het alleen zijn was prima maar had ook lang genoeg geduurd.